|
FENG ŠUEJ
A SILA MYŠLIENOK (10)
Keď raz docestujem na svojej ceste životom
k cieľovej stanici s názvom „Konečná“, pocítim
túžbu obzrieť sa späť...
Nebudem sám! Budú tam mnohí a ich pohľady budú
upnuté rovnakým smerom do minulosti – ku svojim
životom, ako ten môj. A niektorí z nich, v tom
krátkom osudovom okamžiku, uvidia nehu, lásku,
radosť, krásu; uvidia podávané pomocné ruky,
usmiate tváre, či mosty priateľstva; uvidia
všetky tie úžasné zázraky a ponúkané
príležitosti, ktoré mohli byť ich súčasťou,
no ktoré im však nikdy nepatrili, lebo sa celý
život báli. Pochopia, že programy, vkladané do
nich od detstva, sa stali súčasťou ich strachu,
ktorý im bránil v prirodzenom prejave. Pamätáte
sa? - „To nesmieš! To sa nerobí! Chovaj sa ako
ostatní! Chlapci neplačú! Ak to urobíš, pôjdeš
do kúta! Ak nebudeš poslušná, zoberie ťa
čert!.....“
Už dávno neverím na peklo! Peklom by som nazval
tieto programy v nás. Programy, ktoré deformujú
našu osobnosť, neustále nám kladú podmienky,
obmedzujú našu slobodu a bránia nám prekročiť
svoj tieň. Nútia nás robiť, čo sa od nás očakáva
a nie to, po čom túžime. Nútia nás
k rozhodnutiam, ktoré nadlho poznamenávajú naše
životy a často ich menia na choroby, utrpenie
a bolesť. Ochudobňujú nás o množstvo krásnych
a nezabudnuteľných zážitkov vo všetkých
oblastiach života. Pomaly nás namotávajú na
konzumný spôsob života a lacnými náhradami
skutočných hodnôt nás pripútavajú k sebe.
Pretože sú to programy založené na strachu.
Nie nenávisť, ale strach je protipólom lásky. To
strach v nás chce zasievať nenávisť, závisť,
žiarlivosť, nedôveru voči sebe, či druhým, stavy
úzkosti...To strach je „vládcom nášho pekla“, za
ktorým stoja naše rozhodnutia! Ak chceme
vzlietnuť, urobiť náš život bohatším
a zmysluplnejším, - ak chceme objaviť opäť svoju
výnimočnosť a neopakovateľnosť, nemáme na výber:
musíme sa zbaviť strachu! Pretože pokiaľ mu dáme
priestor, zablokujeme v sebe energiu. No
a pokiaľ sa energia začne vytrácať z nás, alebo
z nášho okolia, nastupujú choroby, nastupuje
nepohoda a zákerne, kdesi v útrobách nášho
podvedomia sa môže prebudiť deštrukčný program
kolapsu.
Život je však príliš krásny, aby sme podliehali
strachu. Nad mrakmi vždy slnko svieti a je na
nás, kedy jeho lúče preniknú k nám. Múdrosťou
našich rozhodnutí dokážeme vniesť harmóniu
a radosť do nášho okolia, ktoré je súčasťou
nekonečného energetického poľa.
Je čas na nápravu! Je čas
pochopiť správanie sa energie! Je čas, využívať
ju vo svoj prospech, -naučiť sa pracovať s ňou,
„vábiť“ ju, “komunikovať“ s ňou, no a na
niektorých miestach sa jej vyhýbať...
Sú budovy, v
ktorých nie je vhodné dlhodobo sa zdržiavať. Na
pozemkoch v ich okolí pôsobí energia z týchto
budov, obsahujúca v sebe informácie strachu vo
všetkých „odtieňoch“ a „stupňoch“. Podľa učenia
Feng Šuej sú takýmito budovami väznice, súdy,
nemocnice, pamätníky v miestach bolesti
a utrpenia (koncentračné tábory, popraviská
a pod.). Úcta Číňanov voči predkom a ich viera
v duchov zahŕňa medzi takéto územie i cintoríny
a krematóriá.
Podľa niektorých škôl intuitívneho Feng Šuej
treba byť opatrný pri výbere pozemku na bývanie
v blízkosti kostola, kde sa rozhrešením uvoľňuje
energia, obsahujúca v sebe informácie hriechu.
V minulom
článku sme sa zaoberali správaním sa energie
v prírode a priviedli sme ju až ku vchodovým
dverám budovy, či obydlia. Už vieme, že vchodové
dvere sú pre vstup energie veľmi dôležité. Sú
„ústami“, cez ktoré vstupuje energia Čchi do
domu, alebo obydlia. To isté platí i o vstupných
dverách bytu, administratívnej prevádzky a pod.
Ich situovanie vo vzťahu ku konfigurácii terénu,
k prístupovej komunikácii, k danostiam vodnej
plochy, či tečúcej vody, k existencii vysokej,
alebo nízkej zelene; ich čitateľnosť z diaľky
i ústretovosť voči prichádzajúcim je z pohľadu
intuitívneho Feng Šuej dôležitejšia, ako
orientácia voči svetovým stranám.
Skúsme sa teraz zamyslieť, ako sa Čchi správa
za vstupnými dverami!
Slová Feng Šuej v preklade
znamenajú VIETOR, VODA. Tieto dve neustále sa
meniace veličiny charakterizujú i správanie sa
energie Čchi. „Premeňme“ sa teda na jemný,
zvedavý vánok a nechajme sa unášať priestormi
nášho obydlia! Vznášajme sa spolu s
neviditeľnými prúdmi energie, ktorá vstupuje do
ďalších a ďalších dverí, „obmýva“ kúty
miestností, aby nakoniec prestúpila oknami
a spojila sa opäť s energetickým vánkom okolia.
Pozorujme, čo sa deje: Pokiaľ je okno v byte
situované oproti vchodovým dverám, vzniká
energetický prievan. Tento rozdeľuje byt na dve
časti. Obyvatelia takéhoto bytu sú často
názorovo rozdelení, rodičia nevedia nájsť cestu
k deťom a starí rodičia k rodičom. Neviditeľná
bariéra vytvorená takýmto prievanom spôsobuje
nesúlad v rodine. Energia sa stala
nekoordinovanou, rútiacou sa, voliacou skratku
k opusteniu nášho obydlia. V Čine takúto energiu
nazývajú Ša. Bez použitia nápravných opatrení by
v takomto prievane nikdy nemala byť umiestnená
sedacia súprava, a už vôbec nie postele. Nakoľko
energia rýchlo opustí byt, zákonite v ňom chýba
a jej nedostatok sa prejaví v jednotlivých
sektoroch bytu. Obyvatelia takéhoto bytu často
„bojujú“ o energiu a získavajú ju na úkor iných.
Podobne sa energia premieňa na „Ša“
i v chodbách, najmä v chodbách, v čele ktorých
je okno. No a to, čo platilo vo veľkom merítku
pre byt, platí z pohľadu Feng Šuej i pre
jednotlivé miestnosti. Ak sú teda dvere
umiestnené oproti oknu, nikdy nedávajte medzi ne
a okno posteľ, sedaciu súpravu, pracovný kút
a pod. Takýto „prievan“ má veľmi zlý vplyv na
vašu auru, čo sa po čase môže odzrkadliť na
vašom zdraví. A tak, keď sa začnú ozývať kĺby,
stuhnutá šija, zažívacie problémy, alebo keď sa
ráno budíte „zlámaní“ a unavení, skúste sa
zamyslieť, či jednou z príčin nemôže byť
i nesprávne situovaná posteľ.
Ak sme si
vyššie hovorili o tom, že energia postupuje od
dverí k oknu, tak potom miestnosti bez okna
predstavujú pre ňu pasce, v ktorých sa
zablokuje. Nemá kadiaľ uniknúť a mení sa na
stagnujúcu Čchi. Navyše absencia okna spôsobuje
nedostatok svetla, čo je vlastne tak isto
energia a oblasť (sektor) nášho bytu s takouto
miestnosťou je narušený. Mnohokrát vhodne
zvolený plagát, obraz, či správne umiestnené
zrkadlo dokážu urobiť zázrak a „vyslobodiť“
takto uväznenú Čchi.
Rohy stien,
stĺpov, nábytku vyžarujú sekajúcu energiu (cutting
Tchi). Pred ňou sa musia obyvatelia bytu často
chrániť, najmä, ak roh mieri na ich telo. Je
pochopiteľné, že nikto z nás sa nebude cítiť pod
„tlakom“ takto naňho namierenej energie
príjemne. Vyplýva z toho, že pokiaľ je to možné,
postavíme pred takýto roh kvet, zavesíme krištáľ
alebo inak eliminujeme negatívny dopad tejto
agresívnej energie. Mnohokrát sú ňou naše
obydlia ohrozované z okolitých stavieb za oknami
nášho domu, alebo bytu. Niekedy nás ochránia
muškáty, či iné kvety v okne, niekedy krištáľové
drúzy na parapete, niekedy odrážame takto
namierenú útočiacu energiu konvexnou reflexnou
ochranou – napríklad zrkadlovou Pa-kuou.
O Hongkongu sa hovorí ako o meste „zrkadlových
vojen“, kde si turisti všímajú v oknách a na
priečeliach budov množstvo zrkadiel,
„chrániacich“ obyvateľov domov práve pred
účinkami sekajúcej energie iných stavieb.
Podobne „nepriateľsky“ sa
správa i energia „strieľajúca“ v predĺžení
plochy otvorených dverí.
Preto je vhodné buď mať
dvere stále zatvorené, alebo ich radšej vysadiť
zo zárubne, či nahradiť dverami posuvnými.
Životodárna
energia Čchi sa vznáša pomaly po priestore bytu
a je ideálne, keď navštívi každý kút nášho
obydlia. Nie vždy sa jej to darí. A tak je na
nás, aby sme ju privábili do všetkých častí.
Prostriedkov na to je neúrekom: -od nasvietenia
tmavých kútov príjemným svetlom, cez obrazy,
zrkadlá, zvonkohry, pohybujúce sa mobilné
predmety (akvárium, fontánka, hodiny
s kyvadlom), až po obrazy s rôznymi motívmi,
ktoré využívajú päť elementov, priradených
k jednotlivým sektorom a medzi ktorými vládne
kontrolný, či podporný vzťah.
Životodárna energia je
všade. Je v kameňoch a piesku zo štrku, je
v cemente i vo vode, z ktorej vznikol betón.
Tesár ňou obohatil drevený krov, trámy ktorého
boli kedysi stromom z lesa. Je v keramike
obkladov i v drevených parketách našej obývačky.
Umelec ju vložil do svojho diela a ona svieti
z obrazu i zo sošky. Stolár ju „zaklial“ do
nábytku, murár do väzby tehál. Rezonuje v nej
jarný spev vtákov i nostalgický plač padajúceho
jesenného lístia. Je prežiarená svetlom slnka,
je nasýtená svitom Luny. Ukrýva sa v nej
minulosť, prítomnosť i budúcnosť. Kdekoľvek sa
presunieme, všade ju stretneme. Tak ostáva len
a len na nás, či ju znehodnotíme našimi strachmi
alebo či ju ešte viac skvalitníme a vložíme do
nej radosť, lásku, šťastie, pokoj, mier a úsmev
vychádzajúci až kdesi z hlbín nášho srdca.
Október 2009
Ing. arch Tibor Čellár |
|